S0065874 The Two Fridas, 1939. Oil on canvas. 5' 8 1/2" x 5' 8 1/2". Image licenced to Lynn Dierks WALKER ART CENTER by Lynn Dierks Usage : - 3000 X 3000 pixels (Letter Size, A4) © Schalkwijk / Art Resource

Umjetnost slomljenog srca

Brojni umjetnici, od Edvarda Muncha i Fride Kahlo do Felixa Gonzalez-Torresa i Lee Krasner, pokušali su radom zaliječiti slomljeno srce.

Auguste Rodin nije mogao podnijeti kada je jedna svađa privremeno okončala njegovu ljubavnu vezu sa skulptoricom Camille Claudel.

“Strašno ludilo, ovo je kraj. Nikada više neću moći raditi… a ipak volim vas ludo”, napisao joj je u jednom pismu iz 1883. godine. Veliki skulptor preživio je ovu nestabilnu vezu, stvarajući neke od  svojih najznačajnijih skulptura poput Poljupca (1882) ili Vječnog idola (1890–93).

I brojni drugi umjetnici, od Edvarda Muncha i Fride Kahlo do Felixa Gonzalez-Torresa pokušali su radom zaliječiti slomljeno srce i gubitak voljene osobe.

FRIDA KAHLO

“U životu sam pretrpjela dvije teške nesreće: prva je kada me udario tramvaj… Druga je Diego”, kazala je  Frida Kahlo u intervjuu 1951. godine, misleći, naravno na svog supruga Diega Riveru sa kojim je imala buran brak koji su obilježile Dijegove ljubavne afere ali i Fridina nevjera.

Deset godina nakon vjenčanja, Rivera je započeo aferu sa Fridinom sestrom a tu indiskreciju Frida nije mogla tolerirati. Dvoje umjetnika se privremeno razvelo 1939. godine, kada je Frida naslikala Dvije Fride – ulje koje se smatra jednim od najvažnijih radova Fride Kahlo. Ovu sliku jedni tumače kao portret Fride koju Diego voli i one koju odbacuje, a drugi vide sliku njenog porijekla, mješavinu meksičke i evropske krvi. 

Diego i Frida će se već naredne godine ponovno vjenčati ali njihov brak i dalje prate nevjerstva i razočarenja koja ona pretače u slike, poput Malog jelena (1946), koji, navodno, referira na bol koju joj uzrokuje odnos s Diegom ali moguće i bol koju je tokom godina trpjela zbog brojnih operacija.

 

EDVARD MUNCH

Norveški slikar je u svojim ranim dvadesetim upoznao Millie Thaulow, stariju udatu ženu koju je viđao u tajnosti. Bio je zaljubljen u nju, a kada je ona okončala vezu, Munch je kao odgovor na slomljeno srce naslikao nekoliko radova. Slika poznata pod nazivom Vampir iako ju je Munch naslovio Ljubav i bol, nastala je u periodu 1893–‘94, a prikazuje crvenokosu ženu koja grli muškarca, a njegov drugi rad Pepeo (1894) ima sličan motiv.

MARINA ABRAMOVIĆ I ULAY

Nedugo nakon što su se upoznali 1975. godine, Marina Abramović i Ulay počinju saradnju koja je u velikoj mjeri bila određena dinamikom njihove veze. U zajedničkom radu Breathing in / Breathing out izvedenom dva puta – u Beogradu (1977)  i Amsterdamu (1978), Marina i Ulay spajaju usne u poljubac i 20 minuta oslanjaju se na dah onog drugog dok su im nosnice zapušene filterima cigarete. 

Nekoliko godina kasnije, osmislili su svoj najambiciozniji rad: The Lovers: The Great Wall Walk, šetnju Velikim kineskim zidom koju započinju sa suprotnih krajeva Zida a susret će biti okrunjen njihovim vjenčanjem na pola puta, nakon 90 dana pješačenja.

Međutim, 1988. godine, kada je projekat trebao biti realiziran, par se razišao ali nisu željeli odustati od projekta. 

Kako je i planirano, dvoje umjetnika je putovalo 90 dana – prešavši 2.500 km – a kada su se sreli na sredini puta, okončali su svoju 12-godišnju vezu.

SOPHIE CALLE

Kada je francuska konceptualna umjetnica Sophie Calle od svog momka dobila e-mail kojim joj daje košaricu, nije ni slutila da će inicirati njen novi projekat. Na Venecijanskom bijenalu 2007. godine, Calle je predstavila rad koji je naslovila po završnoj rečenici iz spomenutog pisma – Pazi na sebe.

Započet kao terapija za ublažavanje boli, zbunjenosti i šoka nakon iznenadnog prekida, Sophie je pozvala 107 žena da sporno pismo “analiziraju, komentiraju, otplešu, otpjevaju… seciraju… i iscrpe” koristeći svoju profesionalnu ekspertizu. Advokatica je primijenila metodologiju iz ustavnog prava i ocijenila ga “kažnjivim”, forenzička psihologinja je pisca procijenila kao “uvrnutog manipulatora”, profesionalna streljašica je pismo koristila kao metu za gađanje, a umjetnice poput Feist i Laurie Anderson su napisale muziku na tekst pisma. 

“Nakon mjesec sam se osjećala bolje”, kazala je Calle o katarzi koja je uslijedila. “Više nije bilo patnje. Uspjelo je. Projekat je zamijenio čovjeka.”

FELIX GONZALEZ-TORRES

Još jedan konceptualni umjetnik Felix Gonzalez-Torres postavio je na 24 bilborda u New Yorku fotografiju koja prikazuje prazan krevet zgužvane posteljine. Ovaj rad je predstavljen1991. godine nakon što je Gonzalez-Torresov životni partner Ross Laycock preminuo od bolesti povezane sa AIDS-om. Rad je u isto vrijeme prikazivao umjetnikovu osobnu žalost i univerzalne emocije poput ljubavi, intimnosti i usamljenosti.

FRANCIS BACON

Slikar Francis Bacon najsnažnije radove naslikao je nakon samoubistva dugogodišnjeg partnera Georgea Dyera. Bacon je u više navrata spriječio Dyerov pokušaj da si oduzme život, do 24. oktobra 1971. godine, kada se predozirao kombinacijom alkohola i barbiturata dva dana prije otvaranja Baconove trijumfalne izložbe u Parizu.

Serija triptiha posvećenih Dyeru prikazuje Baconovog partnera u boli i patnji, ali i dočarava Baconov osjećaj krivnje i žalosti. “Čini se ludim slikati ljude koji su umrli, jer znate da, ako nisu kremirani, njihovo tijelo upravo trune”, kazao je Bacon. 

 

LEE KRASNER

Od 1959. do 1962. godine, slikarica Lee Krasner uradila je seriju velikih, mračnih i turbulentnih kompozicija nazvanih Night Journeys. Nastala su nekoliko godina nakon smrti njenog supruga Jacksona Pollocka koji je poginuo u saobraćajnoj nesreći.

Dok se oporavljala od tuge, Krasner se također oslobodila Pollockove sjene ali i boli koju je uzrokovala njegova nevjera. Tamni potezi kista na slici Charred Landscape (1960) čini se kao da istovremeno predstavljaju i duboku melanholiju ali i radost oslobođenja.