Stravinsky: rođendan genija

Kratka priča o velikom prijateljstvu dvojice genijalnih umjetnika dvadesetog stoljeća.

Na današnji dan 1882. godine, rođen je Igor Fjodorovič Stravinsky, ruski pijanista, dirigent i jedan od najznačajnijih i najuticajnijih kompozitora prošlog stoljeća. 

Kompozitor je bio prijatelj sa još jednom velikim umjetnikom 20. stoljeća Pablom Picassom. Obojica pioniri u svojim disciplinama, sprijateljili su se u Italiji 1917. godine kada ih je upoznao Sergei Diaghilev, impresario putujuće baletne trupe Ballet Russes koja je djelovala u Parizu.

Stravinsky je za Picassa napisao kompoziciju za solo klarinet (Sketch of Music for the Clarinet, Picassov omiljeni muzički instrument koji je prisutan u brojnim njegovim radovima), napisao ju je na poleđini hotelskog telegrama pokušavajući sumirati bit Picassovog kubizma, dok je Picasso autor više crteža velikog kompozitora, uključujući i crtež koji je švicarski carinik smatrao tajnim vojnim planom. Ove anegdote Stravinsky se rado sjećao.

Epizoda se dogodila u Chiassu, na švicarsko-talijanskoj granici, a Stravinsky u Hronici mog života piše: “U koferu sam imao svoj portret koji je Picasso nacrtao u Rimu. Kada je carinik pregledao prtljagu i našao crtež, pitao me šta predstavlja. I kad sam mu odgovorio da je to moj portret koji je nacrtao uvaženi slikar, nije povjerovao. ‘To nije portret već plan’, kazao je. ‘Da, plan mog lica i ništa drugo’, odgovorih. Uzalud sam ga pokušao razuvjeriti te sam morao poslati portret britanskom ambasadoru u Rim koji ga je kasnije poslao za Pariz diplomatskom poštom. Pri tome sam propustio prevoz i morao ostati u Chiassu još jedan dan.”

Prva prava saradnja Stravinskog i Picassa je naslovnica za Regtime iz 1919. godine. Picasso je u jednom potezu neprekidne linije nacrtao dvojicu muzičara, stvarajući prizor muzike u pokretu.

Najveća i najpoznatija saradnja prijatelja je bila na baletu Pulcinella koji je premijeru imao 15. maja 1920. godine. Djelo je naručio već spomenuti Sergei Diaghilev, napisao Stravinsky a Picasso je osmislio scenografiju i kostime.

Nakon Pulcinelle, njihovo druženje više nije tako intenzivno iako njihove kasnije izjave odaju veliko poštovanje koje su imali jedan prema drugom.

Brecht: Nepobedivi natpis
Rodić: Bijeg
Batinić: Izgubljena mjera